Talouden ja johtamisen akselilla

Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Arvokasta tietoa liiketoiminnasta ihmisläheisellä palveluotteella

Kuntec luottaa taloushallinnossa TietoAkseliin

Kuntec Oy vastaa eteläisen ja läntisen Turun katu- ja viheralueiden ylläpidosta sekä katu- ja viheralueiden rakentamisesta koko kaupungin alueella. Tämän lisäksi Kuntec huolehtii liikunta- ja leikkipaikkojen rakentamisesta, ylläpidosta ja tarkastustoiminnasta niin ikään kaikkialla Turussa.

Suuremmalle yleisölle Kuntec voi olla tuttu siitä hauskasta faktasta, että Kuntec hoitaa vuosittain valtakunnan ykköskuusen valitsemisen ja pystyttämisen Turun tuomiokirkon edustalle. Joulukuusen valintaa aletaan pohtia jo kesällä, kun kuusitarjouksia otetaan vastaan ja potentiaalisia joulukuusia käydään katsomassa maakunnissa. ”Joulukuusen valinta, kuljettaminen ja mm. liikennejärjestelyiden hoito ovat iso operaatio – meille se on kunniatehtävä”, kertoo Kuntecin toimitusjohtaja Harri Kaunisto.

Luotettavaa ja reaaliaikaista tietoa päätöksenteon tueksi

Tarina siitä, kuinka TietoAkseli on päätynyt Kuntecin taloushallinnon kumppaniksi, juontaa juurensa useamman vuoden taakse. ”Vuonna 2019 oli lähellä, ettei Kuntec olisi mennyt konkurssiin. Saimme valtuudet muuttaa asioita radikaalisti, ja yksi muutettavista asioista oli taloushallintojärjestelmä. Meillä oli ollut SAP käytössä ja se ei palvellut yritystämme haluamallamme tavalla – tuolloin ei tiedetty mitkä liiketoiminnat tai projektit olivat kannattavia ja mitkä eivät. Se oli aivan karmea tilanne”, muistelee Harri Kaunisto.

Kuntec alkoi etsiä uutta kumppania ja samalla taloushallinnon järjestelmää, joilla aiemmat ongelmat saataisiin taklattua. Kilpailutuksen ja neuvotteluiden lopputuloksena Kuntec päätyi valitsemaan TietoAkselin (silloinen Turun Tilikeskus) ja järjestelmäksi Netvisorin. ”Tämän yhdistelmän avulla saamme arvokasta tietoa liiketoiminnastamme. Nyt tiedämme reaaliajassa, miten meillä menee: jokaisen liiketoiminnan ja projektin kannattavuus tiedetään. Meillä on lisäksi luotettavat raportit, joiden pohjalta pystymme tekemään oikeita ja fiksuja johtopäätöksiä”, Harri luettelee ja jatkaa: ”Olemme sen kokoinen yritys, että meillä ei ole omaa controlleria. Me teemme tietyt talouden arkiset operatiiviset toimenpiteet itse ja TietoAkseli hoitaa sovitusti omat toimenpiteet. Jos jotain erityistä tukea tai vaikkapa controller-palvelua tarvitaan, niin sitä saadaan erikseen ostettua. Se on meidän toimintamalli, joka on toiminut oikein hyvin”, Harri summaa.

Sujuvaa yhteistyötä puolin ja toisin

”Yhteistyö Kuntecin kanssa sujuu hienosti! Yhteyshenkilömme toimittavat aina tarvittavat tiedot ja materiaalit jämptisti – yhteistyö pelaa mallikkaasti näin palkanlaskijan näkövinkkelistä”, kertoo TietoAkselilla Kuntecin palkanlaskentaa hoitava Milla Forsström. Myös kirjanpitäjä Jaana Leppihalmeen mielestä yhteistyö Kuntecin kanssa sujuu hienosti. Harri on täysin samaa mieltä: ”Olemme tosi tyytyväisiä kaksikkoon. He hoitavat meidän asiat viimeisen päälle, tuntuu aivan, että he olisivat meidän talon väkeä! Nyt kun meillä on yhteistyötä jo useampi vuosi takana, tietyt asiat sujuvat hienosti rutiinilla. Väistämättä kuitenkin tulee aina jotain yllättävää eteen, mutta joka hommasta on selvitty hyvin”.

Ihmiskeskeisyys on TietoAkselin valtti

”Voin suositella TietoAkselia lämpimästi ihan kaikille. TietoAkselilta löytyy monipuolisesti palveluvalikoimaa ja tarjontaa on enemmän kuin me osaamme edes hyödyntää. Tukea saa monennäköisiin asioihin”, Harri kertoo.

Parasta TietoAkselissa on Harrin mielestä ihmiskeskeisyys. ”Meillä on kaksi kultakimpaletta teiltä sieltä käytössä. Ja vaikka kuinka yrityksillä on toimintamallit, järjestelmät ja tavat toimia, niin kyllä ne ihmiset siellä sitä työtä tekevät. Jaana ja Milla hoitavat omaa hommaansa tosi hienosti, hyvällä huumorilla ja erinomaisella ammattitaidolla. Heidän kanssa on luotettavaa ja mukavaa toimia”, kertoo Harri ja jatkaa pilke silmäkulmassa: ”Me otetaan molemmin puolin nämä asiat vakavasti – siis palkat ja talous. Hoidetaan hommat huolellisesti, niin hyvä tulee!”

 


Kaipaako yrityksesi apua taloushallintoon?

Olemme mielellämme apunanne – ota rohkeasti yhteyttä, soita tai lähetä sähköpostia!

Soita 010 3472 898 Lähetä sähköpostia