Interim-talouspäälliköstä joustava ratkaisu Pharmacalle vanhempainvapaan ajaksi
Keväällä 2022 Pharmacan taloudesta ja henkilöstöstä vastaava CFO Riitta Mellin alkoi valmistautua Riitan oikeana kätenä toimineen controllerin syksyllä alkavaan vanhempainvapaaseen. Kesälomat lähestyivät ja heti syksyllä oli tarkoitus jatkaa tärkeän CRM-projektin parissa. Aluksi Pharmacalla pohdittiin määräaikaisen sijaisuuden avaamista. Aika alkoi olla kuitenkin kortilla, jotta uusi henkilö olisi saatu rekrytoitua, perehdytettyä ja kiinnitettyä CRM-projektiin.
”Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että interim-talouspäällikkö voisi olla hyvä vaihtoehto vanhempainvapaan tuurauksen ajaksi ja lähdimme keskustelemaan TietoAkselin kanssa asiasta. Heiltä löytyi nopeasti henkilö, jolla oli aikaisempaa kokemusta niin CRM-projekteista kuin controllerin työtehtävistä”, Mellin kertoo.
Pallo haltuun taloushallinnosta saumattomasti
Interim-talouspäällikön valinta saatiin lukittua ennen kesälomia ja heti loman jälkeen Financial Advisor Olli Huovinen aloitti työskentelyn Pharmacalla. Työviikot aloitettiin aina yhteisellä viikkopalaverilla, jossa käytiin läpi ajankohtaisia asioita mm. projektiin ja raportointiin liittyen sekä palloteltiin erilaisia ideoita. Olli teki sovittuja työtehtäviä kolmisen päivää viikossa erityisesti CRM-projektin, mutta myös juoksevien talousasioiden, kuten raportoinnin ja budjetoinnin parissa.
”Olin positiivisesti yllättynyt kuinka nopeasti Olli nappasi pallon haltuun meidän taloushallinnon ympäristöstämme ja meneillään olevista asioista. Olin varautunut, että siihen menee hetki, mutta kaikki jatkui saumattomasti ja sujuvasti, kun vakituinen controllerimme jäi perhevapaalle. Toki ihan koko toimenkuvaa, mikä varsinaisella controllerilla oli, ei tietenkään sisällytetty Ollille. Se oli hyvä ratkaisu, sillä käytettävissä oleva aika oli kuitenkin rajallinen”, kuvailee Mellin kokemuksiaan yhteistyön aloituksesta.
Mutkatonta yhteistyötä osallistavassa ympäristössä
Henkilöstön osallistaminen, kokeilu ja erilaisten vahvuuksien hyödyntäminen ovat Pharmacan toiminnan ytimessä. Myös Olli sai huomata tämän, kun hänet otettiin mukaan koko henkilöstön suunnittelu- ja virkistyspäiville.
”Oli hienoa nähdä, että koko henkilöstö osallistettiin toiminnan kehittämiseen. Pharmacalla oli todella paljon mukavia ihmisiä töissä ja minut otettiin osaksi työyhteisöä. Kaikkien kanssa oli helppoa tehdä yhteistyötä”, Olli kertoo Pharmacan työilmapiiristä.
”Olli oli kuin yksi meistä heti alusta lähtien, mikä on koko jutun juonikin. Hän osasi katsoa asioita meidän näkövinkkelistä ja ehdotti kehitettäviä asioita. Hänellä oli todella liiketoiminta- ja asiakaslähtöinen lähestymistapa. Kävimme Ollin kanssa erinomaista rakentavaa pohdintaa sekä edistimme asioita yhdessä”, täydentää Mellin.
Selkeä kokonaisuus saa kiitosta
Mellin suosittelee Interim-talouspäällikköä ja TietoAkselia myös muille samassa tilanteessa oleville organisaatioille:
”Kokonaisuus oli selkeä ja alusta asti oli yksiselitteisesti viestitty, mitä TietoAkseli tarjoaa ja mikä on mahdollista. Missään vaiheessa ei ollut epäselvyyttä siitä kuka tekee, mitä tekee tai mitä olisi pitänyt tehdä. Kaikki sujui juuri niin kuin oli sovittu.”
Pharmaca on vuonna 1975 perustettu, lääkeinformaatiopalveluiden ja tiedolla johtamisen teknologia- ja asiantuntijayritys. Yrityksen ratkaisut ja palvelut tukevat kokonaisvaltaista terveyden edistämistä kaikilla sektoreilla. Pharmaca ylsi 10. sijalle Suomen Parhaat Työpaikat™ 2023 –listalla pienten organisaatioiden sarjassa ja sai jo kolmannen kerran peräkkäin Great Place To Work -sertifioinnin™.
Tutustu yritykseen
Olisiko yritykselläsi tarvetta väliaikaiselle interim-talouspäällikölle?
Tarvitsitpa apua talousjohtamisen perustekemiseen, tietyn taloushaasteen ratkomiseen tai kehitysprojektien läpivientiin, ota meihin rohkeasti yhteyttä! Pystymme auttamaan nopeallakin aikataululla.