Talouden ja johtamisen akselilla

Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Kiramin ulkoilmapalju vie irti arjesta omalla kotipihalla

Euroopan suurin puulämmitteisten kylpypaljujen valmistaja Kirami luo elämyksiä kuluttajan omalle kotipihalle. Toimitusjohtaja Mika Rantanen kuvailee paljussa loikoilua sosiaaliseksi
tapahtumaksi.

– Lämmin vesi, raitis ilma ja hyvä seura saavat kylpijän rentoutumaan ja suun hymyyn. Unohtumattomia elämyksiä luodaan turvallisesti omalla kotipihalla, Rantanen kuvailee paljuilun vetovoimaa.

– Unohtumattomia elämyksiä luodaan turvallisesti omalla kotipihalla, Rantanen kuvailee paljuilun vetovoimaa.

Ulkoilmapalju edustaa vallalla olevaa hyggeilyä – hetkestä nauttimista ja kotona leppoisaan tunnelmaan heittäytymistä – parhaimmillaan. Uutuutena Kiramin tuotevalikoimassa ovat laadukkaat puu- ja hiililämmitteiset grillit, jotka täydentävät illanviettoa.

– Kotipihoista on tullut Suomen keleissäkin todella lyhyessä ajassa yksi olohuone lisää. Paljut täydentävät valaistuja terasseja ja grillausta, Rantanen kertoo.

Kylpytynnyrin käyttöönoton ja käytön helppous sekä kestävät, kierrätettävät materiaalit ohjaavat Kiramin asiakaslähtöistä tuotekehitystä. Säännöllinen yhteistyö tutkimuslaitosten kanssa varmistaa, että tuotekehityksessä on tiedossa kuluttajien viimeisimmät toiveet.

– Uudistamme tynnyreiden tuotantometodeja ja runkorakenteita. Suodatinlaitteistojen uudet teknologiat ja komposiittimateriaalit kehittyvät myös vauhdilla eteenpäin, Rantanen kuvailee.

Oma kokemus ratkaisee ostopäätöksen

Kiramin tarina ulottuu vuoteen 2001, jolloin Mika Rantanen perusti yrityksen yhdessä isänsä Heikin sekä setänsä Tapanin kanssa. Pian joukon jatkeeksi liittyi Mikan serkku Eero Rantanen. Serkukset ovat jatkaneet Kiramin tarinaa vanhemman sukupolven siirtyessä eläkkeelle.

Ensimmäiset altaat tuotiin Ruotsista, ja nopeasti aloitettiin oma valmistus. Mika Rantanen muistelee yrityksen alkutaivalta päätään ravistellen.

–  Ihmiset nauroivat päin naamaa ja totesivat, ettei tule sitä päivää, että paljussa pihalla istuskelisin. Mitä naapuritkin siitä sanoisivat, Rantanen kertoo.

Kokemattomuus aiheutti hämmennystä – tynnyreitä ihmeteltiin katottomiksi saunoiksi.

– Paljulla ei ole mitään tekemistä saunan kanssa. Sauna on sauna ja palju on palju.

Rantasten omat ja lähipiirin kokemukset olivat kuitenkin niin positiivisia, että usko paljujen suosioon pysyi. Tie Suomen markkinoille avautui maatilamatkailun kautta. Tänään Kirami valmistaa ja myy vuosittain yli 5 000 paljua. Määrä on tasaisessa kasvussa. Suomessa Kiramin markkinaosuus on yli 50 prosenttia. Rantasen mukaan palju on täysin tunnepohjainen hankinta.

– Kukaan ei tarvitse kylpytynnyriä, tämän voisi valita vaikka vuoden turhakkeeksi. Halu hankkia palju syntyy oman kokemuksen kautta. Järki astuu siinä vaiheessa mukaan, kun kuluttaja pohtii, millaisen lämmitysmuodon paljuunsa haluaa, Rantanen pohtii ostoprosessia.

Kiramin kylpytynnyrit ovat puulämmitteisiä. Puun rinnalle pohditaan täydentäviä lämmitysmuotoja.

– Suomi on tuotekehityksen ja markkinoinnin perusta. Täällä kaikki uusi testataan ja tutkitaan, mihin suuntaan toiveet ovat menossa, Rantanen toteaa.

Rantanen nostaa yrityksen merkittävimmäksi läpimurroksi muovisella sisäaltaalla varustetun kylpytynnyrimallin.

– Valmistuksen läpimenoaika ja kustannukset puolittuivat ja paljujen myynti lähti huimaan nousuun.

Vienti vahvassa kasvussa

Kiramin liikevaihdosta 30 prosenttia tulee viennistä, ja sen osuus on vahvassa kasvussa. Rantasen mukaan tavoitteena vuoteen 2022 mennessä on kääntää kotimaan ja ulkomaan osuudet päinvastoin.

– Teemme todella määrätietoisesti työtä uusien markkinoiden avaamiseen. Lähitulevaisuudessa 80 prosenttia liikevaihdostamme tulee ulkomailta, Rantanen tähtää.

Markkina-alueista vahvimmat Suomen lisäksi ovat Ruotsi ja Hollanti. Myynti Itävallassa, Sveitsissä, Saksassa, Venäjällä ja Belgiassa kasvaa tasaisesti. Ranskassa, Baltian maissa sekä Espanjassa ja Italiassa tehdään aktiivisesti uusia avauksia. Jokaisessa maassa myynnistä huolehtii paikallinen jälleenmyyntiverkosto.

– Ruotsissa saimme verkostoomme kaikki paikalliset K-Raudat. Ranskassa on myös tähtäimessä suuri rautakauppaketju, Rantanen avaa kuulumisia.

Kirami on ollut vuodesta 2016 lähtien TietoAkselin asiakkaana. Tarve saada laaja-alainen taloushallinnon kumppani tukemaan kansainvälistä kasvua ratkaisi tilitoimistovalinnan.

– Yhteistyön tuomat uudet näkökulmat virittävät meitäkin ajattelemaan asioita eri tavalla. Tilitoimiston tarjoamat palvelut vastaavat kasvavia tarpeitamme, Rantanen linjaa.

Kiramin tarina on edennyt vakain askelein eteenpäin. Ensimmäinen kylpytynnyreiden teollinen valmistaja Suomessa on rakentanut kasvua sataprosenttisesti omalla pääomalla. Nyt yrityksen liikevaihto on yli kahdeksan miljoonaa.

– Emme ole voineet koheltaa ja hosua, kun rahaa on tullut hitaasti. Harha-askeleita on otettu todella vähän.

Sastamalassa toimivan Kiramin toimitusjohtaja Mika Rantanen on tyytyväinen seudulta rekrytoitavan työvoiman osaamiseen. Työntekijöitä Kiramilla on 25 henkeä.

– Työvoima on todella laadukasta, ammattitaitoista ja sitoutunutta. Myös alihankkijoidemme tekemään laatuun voi aina luottaa. Yrityksen on helppo toimia täällä.