Kohti tavoitteita vero- ja yhtiöoikeudellisen avun siivittämänä
Analytiikkatalo Cubiq Analytics Oy:n tarina alkoi keväällä 2016. Perustamisestaan asti yritys on toiminut kahden pääperiaatteen mukaan: Yrityksellä ja omistajilla on ollut halu tuottaa asiakkaille laadukkaita dataelämyksiä ja pitää osaava tiimi motivoituneena ja yhteen hiileen puhaltavana. Tämän menestysreseptin avulla Cubiq Analyticsista tuli nopeasti kasvava ja Great Place to Work -kilpailuissa hyvin sijoittunut asiantuntijaorganisaatio, joka lopulta siirtyi AFRY:n omistukseen syksyllä 2021.
Yrityksen rakenteesta este tavoitteille?
Vain pari vuotta perustamisensa jälkeen, Cubiq Analyticsissa työskenteli jo lähes 40 henkilöä ja liikevaihto oli liki 3,5 miljoonaa euroa. Tällöin yrityksen perustajat alkoivat pohtia, onko yrityksen rakenne optimaalinen tulevaisuutta ajatellen.
– Mielessämme pyöri eri vaihtoehtoja aina tietyntyyppisistä yritysostoista uuden liiketoiminnan perustamiseen ja tietyn liiketoiminnan osan myymiseen asti. Mietimme, olisiko konsernirakenne hyödyllinen näitä tilanteita ajatellen, Cubiq Analyticsin silloin toimitusjohtaja ja nykyinen myyntijohtaja Mikko Pekkala muistelee.
Hän haki tukea ajatuksilleen ystäväpiiristään, joka kannusti selvittämään asiaa tarkemmin yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa. Hän sai myös muutaman nimen, joihin kannattaisi olla yhteydessä. Lopulta yhteistyökumppaniksi valikoitui TietoAkseli ja Petri Korkiamäki, joka vahvisti, että konsernirakenne olisi paras ratkaisu Cubiq Analyticsin tavoitteisiin nähden.
Monipuolista vero- ja yhtiöoikeuden tukea
Yhteistyö alkoi toden teolla, kun Petri hoiti konsernin perustamisen kokonaisvaltaisesti. Yhteistyö ei jäänyt siihen, vaan Petri auttoi kasvavaa yritystä monissa muissakin vero- ja yhtiöoikeudellisissa kysymyksissä, avusti yhtiön kirjanpitäjää mm. kirjanpidon, tilinpäätösten ja veroilmoitusten laatimisessa sekä avusti Cubiq Analyticsin tekemässä liiketoimintakaupassa vuonna 2019. Cubiq Analytics suunnitteli myös toisen yrityksen ostamista, mutta suunnitelmat kariutuivat.
– Petri oli oikea mies paikallaan näissä asioissa ja hänen kanssaan oli mukava tehdä hommia. Hän ei ole lakimies, mutta hänellä on vahva ymmärrys sopimuksista, yritysjärjestelyistä, verotuksesta ja liiketoiminnasta. Arvelen, että aika monesti, kun ostat tämän tyyppistä palvelua, sieltä tulee 3–4 kaveria paikalle. Petri pystyi tarjoamaan tähän kaiken tarvittavan osaamisen yksin. Jos joku tarvitsee vero- ja yhtiöoikeudellista apua, niin kyllä suosittelen TietoAkselia ja Petriä, Mikko kuvailee Petrin osaamista ja yhteistyötä.
Globaalit markkinat avautuvat
Seuraava iso käänne Cubiq Analyticsin historiassa tapahtui syksyllä 2021, kun AFRY Management Consulting Oy osti Cubiq Analyticsin. Nykyisin Cubiq Analytics jatkaa toimintaansa osana AFRY X-liiketoiminnan palveluja. Suuresta muutoksesta huolimatta liiketoiminta on Mikon mukaan lähes samanlaista kuin ennenkin.
– Teemme edelleenkin analytiikkaratkaisuja suurille ja keskisuurille yrityksille. Asiakkaamme ovat hyvin pitkälle samoja ja he ovat yhä yhtä tyytyväisiä palveluun kuin ennenkin. Nyt osana AFRYä olemme kuitenkin päässeet mukaan isompiin ja aidosti kansainvälisiin hankkeisiin, joita emme olisi päässeet yksin tekemään, kertoo Mikko Cubiq Analyticsin nykykuulumisia.
Vinkit yrityskauppoihin, yrittäjältä yrittäjälle
Sekä yrityskaupan ostajan että myyjän rooli ovat tulleet Mikolle tutuiksi hänen Cubiq Analyticsin uran aikana. Hän antaa muutaman vinkin yrityksille, joilla yritysostot ovat osa kasvustrategiaa:
– Yrityskauppaan kannattaa ottaa aikamoiset varmuusmarginaalit mukaan. Suurin osa yrityskaupoista menee pieleen siinä mielessä, että niissä ei saavuteta tavoiteltuja hyötyjä. Ei kannata siis rakastua hankkeeseen. Pitää pystyä peruuttamaan hanke missä vaiheessa tahansa, jos alkaa näyttää siltä, että se ei ole kannattava. Lisäksi yrityskauppoja tehdessä kannattaa käyttää apuna alan asiatuntijoita. Asiantuntijan kanssa et ole prosessissa yksin. Hän on tuki, joka pystyy tarkastelemaan yrityskauppaa ulkopuolisen silmin ja ottamaan kaikki asiat huomioon. Neuvottelutilanteessa hän on myös arvokas apu, sillä hän osaa pitää tunteet kurissa ja tuntee neuvotteludynamiikat.
Cubiq Analytics on analytiikkatalo, jonka toteuttaa suomalaisissa organisaatioissa ennennäkemättömiä läpimurtoja datan avulla. Cubiq Analytics on osa AFRY X -liiketoimintaa, joka auttaa asiakkaitaan rakentamaan digitaalista osaamista hyödyntävää liiketoimintaa teollisuuden IoT:ssä, tekoälyssä, suunnittelussa, kyberturvallisuudessa ja data-analytiikassa.
Tutustu Cubiq Analyticsiin >>