Pk-yrityksen talousjohtamisen checklist – huomioi nämä asiat
Tiedotusvälineissä kirjoitetaan ja sosiaalisessa mediassa keskustellaan talousjohtamisesta ja silloin usein tarkoitetaan numeerinen johtamista. Hyvä niin, sillä joku pohja tulevaisuuden tavoitteilla pitää olla. Tämä johtamistapa vain on takapainotteinen, peräpeiliin katsova. Mennyttä tietoa voidaan käyttää analysointiin ja eilisestä pitää ottaa opiksi. Huominen rakennetaan kuitenkin tulevaisuuden tavoitteille ja yritystä ohjataan oikeaan suuntaan tahtotilan mittareiden avulla.
Sinun kannattaa yrittäjänä joskus miettiä tarjoaako nykyinen tilitoimistosi liiketoiminnan suunnittelua ja huolenpitoa vai saatko menneestä ajasta muistona ainoastaan arvonlisäveroon liittyvän maksulapun. Tulevaisuuden tilitoimistoissa talousjohtaminen on viety uudelle tasolle huomioiden seuraavat asiat:
1. Taloushallinnon kehittäminen
Talousjohtamisen perustana on toimiva taloushallinto. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, ei yleensä taloushallinnosta saatavaa dataa pystytä hyödyntämään tehokkaasti johtamisessa. Silloin panostukset taloushallintoon tuntuvat yrittäjästä lähinnä kuluerältä. Toimiessaan oikein on taloushallinto kuitenkin avaintekijä yrityksen toiminnan kannattavuuden lisäämiseen. Jokaisen yrityksen kannattaa analysoida taloushallintonsa tehokkuutta ja olla kartalla alan uusista mahdollisuuksista.
2. Hallinnon huolenpito
Kaupparekisteritietojen tulee olla ajan tasalla. Milloin muuten tarkistit oman yrityksesi ja vastuuhenkilöiden tiedot? Yhtiösopimuksessa tai yhtiöjärjestyksessä oleva ylimääräinen tai vanhentunut tieto saattaa haitata tai jopa estää yrityksen toimintaa.
Yllättävän monesta osakeyhtiön yhtiöjärjestyksestä puuttuu lunastuslauseke, jolla estetään yrityksen osakkeiden siirtyminen ulkopuolisten tahojen haltuun. Tai pikainen tilikauden jatkaminen viivästyy sillä, että tilikausi on edelleen mainittuna yhtiöjärjestyksessä, jolloin yhtiöjärjestys pitää ensin päivittää. Muistathan myös aika ajoin tarkistaa missä kaikissa yrityksissä olet rekistereiden mukaan vastuullisessa asemassa – siihen kun ei enää tarvita kirjallista suostumusta.
3. Talousjohtamisen taso
Liiketoiminnan kannattava hoitaminen ja kasvattaminen edellyttävät, että johto tietää joka kuukausi yrityksensä arvon, keinot sen parantamiseksi ja mittarit sen seuraamiseksi. Hallinnolliseen huolenpitoon panostavissa tilitoimistoissa tähän on olemassa jo hyvät työkalut. On mahdollista tehdä esimerkiksi talouden johtamisen nykytila-analyysi ja yrityksen arvonmääritys mittareineen sekä hankkia talouspäällikkötason palveluita johdon tueksi.
4. Yritysvarallisuuden turvaaminen
Useimmat yritykset ovat vakuuttaneet toimintansa ja henkilöstönsä äkillisten tapahtumien varalle, mutta juuri kukaan ei ole tehnyt yritysvarallisuuden turvaamistoimenpiteitä. Osakeyhtiöissä osakkaiden välillä oleva osakassopimus on tärkein asiakirja ja se kannattaa laatia silloin kun kaikki on hyvin. Tiedän monta surullista tapausta, jossa yksi osakas ei jostakin syystä enää halunnut olla mukana yrityksen toiminnassa ja lopulta yritys jouduttiin ajamaan vapaaehtoiseen selvitystilaan asian selvittämiseksi. Tai johtohenkilölle tapahtui vakavampi onnettomuus ja edunvalvontavaltuutusta ei ollut, jolloin maistraatti määräsi edunvalvojan.
Sääliksi käy myös yrittäjää, joka lunasti kolme kertaa oman yrityksensä osakkeet itselleen, kun avioehto ja testamentti jäivät laatimatta ajallaan. Näistä kaikista tärkeistä asiakirjoista on saatavilla runsaasti tietoa, jopa mallipohjia löytyy neitistä. Suosittelen kuitenkin sinua laadituttamaan lakiin ja verotukseen liittyvät asiakirjat asiantuntijoilla, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä tulevaisuudessa.
Jos olet jo edellä aikaasi ja huolehtinut itsesi ja varallisuutesi turvaamistoimenpiteistä sekä tiedät yrityksesi arvon, onnittelen! Voit huoletta elää tätä päivää ja tehdä hyviä päätöksiä loistavaan tulevaisuuteen tähdäten.
Jos et ole aivan varma onko ko. asiat hoidossa, ota yhteyttä ja selvitetään asia.