Talouden ja johtamisen akselilla

Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Tilitoimiston vinkit verkkokaupan perustamiseen

Tänä vuonna Suomeen on perustettu satoja uusia verkkokauppoja joko valmiina oleviin verkkokauppapohjiin tai erikseen räätälöityihin. Verkkokauppa on hyvä tapa tavoittaa asiakkaita nettimaailmassa, kunhan panostat sivuston toimivuuden ja ulkonäön lisäksi myös taloussuunnitteluun sekä sujuviin prosesseihin.

Tässä neljä vinkkiä, joiden avulla verkkokauppa lähtee paremmin lentoon ja tukee liiketoimintasi kehittymistä:

1) Varaa käyttöpääomaa

Kaikki yrityksen liiketoimintaan vaikuttavat asiat kannattaa suunnitella hyvin etukäteen. Tee suunnitelma siitä mitä myyt, keille myyt, mitkä maksutavat ovat käytössä. Laadi myös laskelma verkkokaupan perustamisen ja ylläpidon kustannuksista vuositasolla.

Mitä jos verkkokauppa ei lähde tuottamaan liikevaihtoa suunnitellusti? Onhan yritykselläsi ylimääräistä rahaa, jottet joudu kassakriisiin?  Yleisenä ohjeena voidaan pitää sitä, että ainakin perustamiskustannusten verran pitää puskuria olla. Uusi liiketoiminta ei saa myöskään haitata perustekemistä, päinvastoin. Verkkokaupan käynnistäminen velkarahalla on riskialtista. Kukaan ei takaa miten tuloeurot lähtevät juoksemaan perustamisen jälkeen.

2) Mieti aikataulut 

Harkitse milloin perustat verkkokaupan. Jos ajattelit sen olevan nyt joulusesongissa auki, olet jo myöhässä. Varaa aikaa ainakin puoli vuotta ennen varsinaisen verkkokaupan avaamista, jotta saat varmasti kaikki kuntoon ja tavarat hankittua. Jos myyt vain palvelua, niin aikataulu voi olla lyhyempikin.

Aikatauluun vaikuttaa myös esimerkiksi se myytkö yrityksille vai kuluttajille ja onko sinulla ulkomaankauppaa. Hyvien sivujen tekemiseen, tuotteiden kuvaamiseen, hinnoitteluun ja kuljetusten suunnitteluunkin tulee varata riittävästi aikaa. Onko sinulla oma varasto vai käytätkö tukkukaupan varastoa hyödyksesi?

3) Kartoita kuljetukset

Kuljetus- ja varastointikustannukset on syytä selvittää ja laskea, mikäli myyt verkkokaupassasi tuotteita. Harvoin voit hinnoitella verkkokaupan tuotteita kivijalkamyymälää kalliimmiksi. Jos varastoit itse verkkokaupassa myytävät tuotteet, myös varastointikustannukset tulee huomioida hinnoittelussa.

Muistathan, että tavaran lähetys- ja toimituskustannukset pitää myös jotenkin kattaa. Muuten saat huonompaa katetta verkkokaupan kautta myymästäsi tuotteesta kuin suoraan asiakkaalle liikkeestä myydystä. Kuka siis maksaa nämä kustannukset?

4) Hoida kirjanpito 

Verkkokauppaa perustettaessa on hyvä selvittää, onko nykyisellä kirjanpitäjälläsi kokemusta ja tietoa verkkokaupan kirjanpidollisesta hoitamisesta. Tämä on todella tärkeää, sillä myynnit pitää kirjautua kirjanpitoon oikein. Lisäksi suosittelen, että teet verkkokaupasta oman kustannuspaikan, jollet kirjaat ostot, myynnin ja muut kulut. Näin tiedät kannattaako verkkokauppaa pitää lainkaan tai mikä volyymimäärän on oltava kannattavan tuloksen saamiseksi. Jos teet verkkokaupan kautta myös ulkomaankauppaa, niin siihen liittyy ihan omat verokuvionsa, joihin pääset tutustumaan tästä.

On tärkeää, että verkkokauppa-alusta ja taloushallinto-ohjelmisto keskustelevat keskenään varsinkin, jos ostokset veloitetaan asiakkaalta laskulla.

 

Kirjoittaja: Lea Sinivaara