Yrityskauppa – pitkä ja huolellinen prosessi
Yrityskauppa on harvoin nopea ratkaisu. Vaikka ajatus omistajanvaihdoksesta saattaisi tuntua houkuttelevalta, todellisuus on usein monimutkaisempi ja pitkäkestoisempi. Kuinka kauan tavanomainen yrityskauppa valmisteluineen vie aikaa ja mitä kaikkea yrityskauppaan liittyy?
Yrityskaupan vaiheita
- Valmistautuminen: Jos yhtiössä tarvitsee tehdä itse liiketoimintaan liittyviä valmistavia toimenpiteitä, kuten asiakaspohjan hajauttamista tai liiketoiminnan osa-alueiden painopisteiden muuttamista, on hyvä aloittaa valmistautumaan ja toimimaan jo vuosia ennen varsinaista ajateltua kauppahetkeä. Sanotaan vaikka 2–5 vuotta aiemmin.
- Juridinen prosessi: Juridiset toimenpiteet, kuten taseen siivous ylimääräisistä (esim. kiinteistöistä), voivat lisätä prosessiin helposti vuoden verran.
- Ostajan etsiminen: Siitä hetkestä, kun yritykselle lähdetään aktiivisesti hakemaan ostajia (sisältää alkuvaiheen valmistavia tehtäviä ennen kontaktointia) kestää yleensä noin 9–12 kk siihen, kun kauppa allekirjoitetaan.
- Sitoutumisjakso: Uuden omistajan ja yrityksen avainhenkilöiden välille sovitaan usein 1–3 vuoden mittainen sitoutumisjakso.
- Markkinatilanteen vaikutus: Taloudelliset häiriöt, kuten kriisit, voivat pidentää prosessia huomattavasti. Markkinahäiriöt voivat aiheuttaa sen, että kauppaa ei kannata toteuttaa myyjän tai ostajan näkökulmasta. Liiketoiminta sakkaa syystä tai toisesta ja liikevaihto sekä kannattavuus kärsii. Voi vaatia esimerkiksi 3 vuotta lisää, kun ostajalle halutaan osoittaa liiketoiminnan aito kannattavuus.
Yhteensä yrityskauppa voi kestää jopa 4–9 vuotta. Jos kaikki ylläluetellut vaiheet eivät ole välttämättömiä, prosessia voidaan lyhentää. Ja toisaalta taas markkinahäiriöt voivat tuoda tähän lisää vuosia.
Miksi arvonmääritys kannattaa tehdä ajoissa?
Arvonmääritys antaa realistisen kuvan yrityksen nykytilasta ja auttaa suunnittelemaan tulevaisuutta. Näin voit tehdä tietoisia päätöksiä yrityksen kehittämisestä ja varautua mahdollisiin muutoksiin. Arvonmääritys paljastaa lisäksi mahdolliset riskit ja haasteet – näin niihin voi varautua ajoissa ja välttää ikäviä yllätyksiä tulevaisuudessa.
Säännöllinen arvonmääritys toimii myös erinomaisena työkaluna yrityksen johtamisessa. Näet selvästi, miten yrityksesi kehittyy ja mitkä tekijät vaikuttavat eniten sen arvoon.
Usein myös ulkopuolisen asiantuntijan näkökulma auttaa tunnistamaan liiketoiminnan vahvuuksia ja mahdollisuuksia sekä kehityskohteita, joiden avulla voidaan nostaa yrityksen arvoa sekä myytävyyttä. Yrityskauppa on monivaiheinen ja pitkä prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja valmistautumista. Arvonmääritys on hyvä ensimmäinen askel kohti onnistunutta yrityskauppaa.
Harri Teittinen
Projektipäällikkö, Corporate Finance -palvelut
0400 653 665
Blogitekstin kirjoittaja Harri Teittinen työskentelee TietoAkseli Corporate Financessa yrityskauppojen parissa. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus yrityskaupoista.
Me TietoAkselilla autamme sinua mielellämme arvonmäärityksessä ja yrityskaupan suunnittelussa. Ota yhteyttä!